link

link
link

MEDIO AMBIENTE - GOVERN BALEAR

Sección dedica

Sección dedicada a las noticias más relevantes relacionadas con la Conselleria de Medio Ambiente del Govern Balear.
Se podra mantener al día de las novedades, actos, etc... de interes medioambiental.

NOTICIAS RELACIONADAS

Pla de Recuperació del Milà

Pla de Recuperació del Milà

El Pla de Recuperació del Milà ha permès incrementar un 75 per cent el nombre de parelles de l’espècie, catalogada en perill d’extinció,
a Mallorca i Menorca

La Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat realitza actualment la reintroducció de l’espècie al Parc Natural de Llevant i recorda que l’ús cinegètic de verí contra predadors és un delicte que pot tenir conseqüències fatals sobre els milans

El milà és una espècie en perill d’extinció que compta amb un pla de recuperació aprovat el 2008 per la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat. Des de finals del anys noranta, quant es detectà la greu situació d’aquesta espècie a Mallorca i Menorca, s’iniciaren actuacions de seguiment i protecció activa que permeteren determinar que tan sols una desena de colles niava a cada illa i quines eren les principals causes de mortalitat de l’espècie. El pla ha tingut èxit i s’ha passat de vint a trenta cinc parelles entre les dues illes, la qual cosa suposa un increment del 75 per cent. Tot i això, encara es produeixen incidents d’enverinament o altres problemes sense els quals la recuperació seria més ràpida i efectiva.

La causa principal de mortalitat és la produïda per l’ús il•legal de verí, principalment per part de gent que vol controlar predadors a vedats de caça o eliminar cans assilvestrats. Aquest fet és un delicte tipificat al Codi Penal i, a més de les greus conseqüències ambientals, pot suposar una forta sanció econòmica, pèrdua de la llicència de caça, penes de presó i tancament de vedats on es detecti aquesta pràctica delictiva. L’any 2000, els agents de Medi Ambient iniciaren les inspeccions als vedats de caça de Mallorca i Menorca per tal de detectar l’ús de verí i el 2008 s’incorporà la unitat canina contra el verí, que funciona durant tot l’any. En aquest sentit, hi ha hagut dues sentències condemnatòries, una a Menorca i l’altra a Mallorca, a més de tancaments de diversos vedats. Actualment, diversos expedients per aquest motiu es troben en tramitació i són de preveure noves sancions, tant per la via penal com per l’administrativa.

La segona causa de mortalitat era la mort per electrocució a esteses elèctriques. Des de 2004, mitjançant un conveni amb Endesa, s’han corregit nombrosos punts considerats especialment perillosos o prioritaris, i la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat tramita la renovació d’aquest acord. Actualment, no es coneixen efectes sobre l’espècie per aquesta causa.

Un altre problema és l’ofegament a safareigs de milans, principalment d’exemplars juvenils que hi baixen a beure durant l’estiu i no tenen capacitat per sortir. Constatat aquest fet, la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat ha iniciat un ampli programa d’instal•lació de plataformes flotants, on els animals poden reposar, eixugar-se i sortir del safareig. Aquestes plataformes, a més d’evitar que els milans s’ofeguin, afavoreixen que moltes altres aus puguin abeurar sense problemes. Per aquest motiu, es demana la col•laboració del propietaris de les finques amb safareigs per tal de que en permetin la seva instal•lació.

Una acció molt particular del Pla de Recuperació del Milà ha estat la reintroducció efectuada des de l’any 2002 en el Parc Natural del Llevant de Mallorca, on l’espècie havia desaparegut com a reproductora. En aquests vuit any s’alliberaren, mitjançant la tècnica de la cria campestre, un total de 51 polls, dels quals 46 eren de nius de Mallorca i 5 foren cedits pel Govern d’Aragó. Fins enguany, tots els polls volaren sense cap problema i des de l’any 2009 una colla nidifica amb èxit al parc natural. Malauradament, enguany, els 5 polls destinats a la reintroducció foren morts per un predador, segurament un mart, que, de forma imprevisible, pujà als nius i en una sola nit acabà amb tots els joves.

A més de les acciones previstes, la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat realitza nombroses accions informatives i de divulgació de l’espècie, mitjançant fulletons com el Full Milà, el tríptic contra l’ús de verí, actuacions preventives i informatives realitzades pels agents de Medi Ambient i emissió de notícies pels mitjans de comunicació i a la pàgina web.




Revista Acotur Nº12

Revista Acotur Nº12


PRENSA DIARIA

Pinchar sobre los enlaces para acceder a las ediciones digitales

link
link
link
link
link
link
link
link

PUBLICIDAD

¡¡¡ Espacio disponible para publicidad de su empresa, consultenos precios al teléfono 971 680586 !!!